فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از رشته های درمانی در حوزه علوم پزشکی است که از طریق ارزیابی و بررسی اختلالات جسمی و حرکتی ناشی از طیف وسیعی از بیماریهای ارتوپدی( مثل :

کمر درد

، سیاتیک ،

آرتروز

، فتق

دیسک کمر

، تنگی کانال نخاعی ، آسیب های ورزشی و ...) ، بیماری های مغز واعصاب (مثل سکته مغزی ، آسیب نخاعی ، فلج مغزی) و بیماری ها ی قلبی و ریوی ، زنان ، اطفال ، پوست و .... ، با به کارگیری پروتکل های درمانی متنوعی که شامل استفاده از عوامل فیزیکی ، تمرین درمانی ، درمان دستی ، در پیشگیری ، درمان و بازتوانی این اختلالات نقش موثری ایفا می کند .

فیزیوتراپیست هاچه کسانی هستند ؟

فیزیوتراپ ها افرادی متخصص با تحصیلات عالی فارغ التحصیل از دانشگاه های سراسری تیپ یک علوم پزشکی کشور هستند که در اغلب موارد قادرند بدون نیاز به جراحی های پرهزینه و بدون استفاده از داروهای شیمیایی و تحمیل عوارض احتمالی این داروها به بدن ، درد بیمار را کاهش دهند و حرکت را بازگردانند و بهبود بخشند .

فیزیوتراپیست ها می توانند نحوه پیشگیری از بروز مشکل را به افراد جامعه آموزش دهند و از این طریق فواید سلامتی بیشتر را در طول زمان نصیب افراد گردانند . یک متخصص فیزیوتراپی شما را معاینه می کند و بعد از تشخیص مشکل ، پروتکل درمانی شمارا با هدف کاهش درد ، افزایش و بهبود حرکت و عملکرد فیزیکی و پیشگیری از بروز ناتوانی طرح ریزی می کنند . علاوه بر این فیزیکال تراپیست ها با شما با هدف پیشگیری از کاهش حرکت در مفاصل قبل از اینکه مشکلی به وجود آید مشاوره می کنند تا با اصلاح سبک زندگی ، بدنی سالم تر و فعال تری در آینده داشته باشید .

محل های فعالیت فیزیوتراپیست ها کجاست ؟

در ایران فیزیوتراپیست ها در بخش های بیمارستانی ، کلینیک های خصوصی ، درمانگاه ها ، باشگاه های ورزشی ، در برخی نهادها برای آموزش پیشگیری از اختلالات فیزیکی مثل اداره جات و مدارس و همچنین ویزیت بیماران بستری در منزل مشغول به ارائه خدمات تخصصی هستند .

مدرک تحصیلی مورد نیاز برای فیزیوتراپیست شدن چیست ؟

فیزیوتراپیست ها متخصصین حرکت هستند و در بین تخصص های علوم پزشکی بالاترین سطح آموزش های لازم را جهت بازگرداندن حرکت دریافت می کنند . در کشورهای پیشرفته مثل آمریکا ، استرالیا ، کانادا و حتی در کشورهای همسایه مثل پاکستان ، عربستان و هندوستان و... فیزیوتراپیست ها پس از دیپلم در مقطع دکترای حرفه ای 6 الی 7 سال تحصیل می کنند و با مدرک دکترای حرفه ای فارغ التحصیل می شوند . مقطع دکترای حرفه ای فیزیوتراپی در ایران در حال راه اندازی است و هم اکنون تنها یک دوره به صورت آزمایشی توسط وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی اقدام به پذیرش دانشجو شده است ، اما متاسفانه علارغم نیاز مبرم سلامت جامعه ، به دلایل نامعلوم هنوز این مقطع بطور فراگیر و جامع در کشور ایران راه اندازی نشده است . هم اکنون فیزیوتراپیست های ایرانی در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و PHD ( دکترای تخصصی ) در حال خدمت رسانی به بیماران هستند . در حال حاضر رتبه مورد نیاز برای قبولی در مقطع کارشناسی فیزیوتراپی از دیپلم ، حدودا 3000 می باشد و میانگین معدل پذیرفته شدگان این رشته در دبیرستان و پیش دانشگاهی 19 می باشد .

برخی از خدماتی که فیزیوتراپیست ها بطور روتین به بیماران ارائه می دهند :

• درمان های دستی
  • الکتروتراپی و لیزرتراپی ( پرتوان و کم توان )
  • تمرین درمانی و حرکات اصلاحی و مکانوتراپی
  • کینزیوتیپینگ
  • سوزن خشک
  • آب درمانی (هیدروتراپی)

تخصص های مختلفی که از فیزیوتراپی منشعب می شود چیست ؟

• تخصص فیزیوتراپی در بیماریهای مغز و اعصاب ( Neurological) : ( سکته ، M.S ، فلج مغزی ، پارکینسون )
  • تخصص فیزیوتراپی در اختلالات عصبی – عضلانی – اسکلتی : ( مثل کمر درد ، آسیب های ورزشی ، گردن درد ، دردهای ناحیه لگن ، دیسک کمر ، سیاتیک ، آرتروز ، سر درد ، خار پاشنه ، آرنج تنیس بازان تنگی کانال نخاعی )
  • تخصص فیزیوتراپی در قلب و عروق ( Cardio Vascular) : ( بیماریهای مزمن قلبی ، توانبخشی و بازتوانی بعد از سکته های قلبی )

فیزیوتراپی