سندروم شانه یخ زده

1394/8/20

یکی از بد قلق ترین بیماریهایی که فیزیوتراپیست ها در کلینیک با آن سرو کار دارند ،شانه یخ زده (فروزن شولدر )است مخصوصا این که رژیم درمانی که توسط اطبا محترم برای این بیماران تجویز می شود ده جلسه ای است که با توجه به ماهیت بیماری و مزمن بودن آن  اصلا کافی نیست .

مراحل سیر بیماری :

1.مرحله حاد و دردناک

2. مرحله چسبندگی

3. مرحله بهبودی دامنه حرکتی

در مرحله اول بیمار درد شبانه و التهاب و محدودیت حرکتی دارد بطویکه علایم التهابی غالب است ؛ در مرحله دوم که مرحله فیبروز و چسبندگی است ، محدودیت حرکتی بیمار بر درد غلبه  دارد. و مرحله سوم که مرحله ریکاوری و بهبودی است . این 3 مرحله بعضا بین یک تا سال شاید هم بیشتر ممکن است طول بکشد.

اقدامات درمانی بر طبق آخرین مقالات معتبر پزشکی و فیزیوتراپی شامل:

1- فیزیوتراپی ( درمانهای دستی ، درای نیدلینگ ، مدالیتی ، تمرین درمانی و ... )

2- تزریق کورتیکو استرویید

3  . مانسپولاسیون تحت بیهوشی

4. جراحی آرتروسکوپی ریلیز کپسول مفصلی

درمان بایستی با فیزیوتراپی شروع شود و اگر بعداز یک ماه و نیم از شدت درد و التهاب بیمار کاسته نشود، تزریق کورتیکواسترویید می تواند راهگشا باشد و به کمک بیمار و درمانگر می آید .  تزریق حتما بایستی در مرحله بیماری صورت بگیرد که بیمار در فاز درد و  التهاب قرار دارد . اثر تزریق موقتی است و تا 4 الی 6 هفته ادامه  دارد و طی این مدت بیمار بایستی حتما فیزیوتراپی خود را ادامه دهد . در صورت عدم حصول نتیجه مناسب از درمان های غیرجراحی و فیزیوتراپی بعد از مدت 6 ماه گزینه های مانیپولاسیون تحت بیهوشی و یا ریلیز کپسولار به روش آرتروسکوپی ( برای بیماران  دیابتی، یا فروزن شولدر بعد از جراحی یا شکستگی ) توصیه می شود و بعد از این اقدامات مجددا فیزیوتراپی ادامه می یابد.

فیزیوتراپی:

چون بیماری سه فاز دارد نوع درمانها و مدالیتی ها برای هر مرحله با هم متفاوت است . در فاز اولیه

درمان ها شامل
1.  تجویز داردهای ضد التهاب غیر استروییدی

2. استفاده از آرم اسلینگ

3. درای نیدلینگ

4. تیپینگ

5. تمرینات دامنه حرکتی و استرپینگ ملایم

6. تکنیک های درمانی دستی(منوال تراپی)

7. الکتروتراپی

8.کرایوتراپی ( سرما درمانی)

9. لزوم تزریق کورتیکواسترویید بنا به تشخیص فیریکال تراپیست